zondag 5 juli 2015

Column: Het is ook nooit goed

Vandaag heb ik weer een column voor jullie. Door twee interessante video's wilde ik heel graag weer een column voor jullie schrijven. In deze column ga ik het erover hebben dat het ook nooit goed is. Het is altijd weer teveel of te weinig of juist te gemiddeld. Dit is bij veel dingen zo, maar zeker veel als het gaat om ons uiterlijk. Iedereen heeft er wel iets over te zeggen. Je kunt hierbij denk ik ook nooit iedereen pleasen. Dat is ook helemaal niet erg, zolang we elkaar maar kunnen respecteren. Helaas is wel gebleken dat dit niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Zeker op het internet hebben sommige mensen het idee dat ze maar alles kunnen zeggen. Er is natuurlijk een verschil tussen opbouwende kritiek geven en iemand volledig af te kraken.

Afgelopen week zijn er twee video's viraal die hier ook wel op slaan. De kans is groot dat jullie ze al hebben gezien, maar voor de mensen die het niet hebben gezien ga ze vooral kijken.

#YOULOOKDISGUSTING
De youtuber My Pale Skin (Emma) plaatste drie maanden geleden haar eerste foto zonder make-up op social media. In de video laat ze reacties zien die mensen hebben achtergelaten op foto's van haar zonder make-up. Emma heeft acne en daar worden echt hele gemene opmerkingen over gemaakt. Wanneer ze make-up op heeft wordt ze aan de ene kant gecomplimenteerd omdat ze er zo mooi uit ziet, maar daar blijft het niet bij. Ze krijgt ook commentaar dat ze veel te veel make-up draagt, dat het er niet uit ziet, dat dit is waarom mensen trust issues hebben, etc.. Zo zie je maar weer dat het nooit goed is. Het blijft jammer dat mensen niet gewoon normaal kunnen  reageren en totaal geen rekening houden met de gevoelens van anderen. 

Ik vind de video van Emma erg sterk gemaakt en het laat goed zien wat sommige comments met je kunnen doen.




Why Fat Girls Shouldn't Wear Bikinis
Een andere grote discussie op het gebied van uiterlijk is toch wel het gewicht van iemand. Je bent te dun, te dik, te fit, etc.. Ook hierin kan het bijna nooit goed zijn. Youtuber LoeyLane (Loey) heeft een video gemaakt waarom dikke meisjes nooit een bikini zouden moeten dragen. Aan de hand van comments die ze heeft gehad verteld ze een aantal redenen waarom dit niet mag. Ontzettend sarcastisch doet ze haar verhaal en ondertussen geeft ze tegenargumenten waarom dit eigenlijk pure onzin is. Ze verteld op een leuke, maar serieuze manier dat het toch belachelijk is om deze gedachten te hebben. Ik begrijp heel goed waar dit vandaag komt. Als ik kijk naar mezelf dan kunnen we allemaal wel zeggen dat ik dik ben. Daar kunnen we heel lang over discussiëren dat ik niet van mezelf moet zeggen, maar het is gewoon zo, punt. Het is voor mij jaren geleden dat ik nog een bikini of een badpak aan heb gehad. Puur omdat ik het niet durf. Toen ik wat kleiner was zijn er genoeg opmerkingen overgemaakt dat ik wat 'dikker' was en ik er niet uit zag. Uiteindelijk ben ik het gewoon niet meer gaan doen. Nu met dit goede weer vind ik het ook lastig. Ik zal namelijk nooit een jurkje dragen zonder legging of panty. Ik zal nooit een broek dragen die korter is dan een driekwart broek. Ik vind het niet prettig om een hemdje aan te hebben zodat je mijn blote armen ziet. Ik zal altijd proberen om een jasje of een vestje erover aan te doen en anders wordt het gewoon een t-shirt. Ik weet dat ik zeker niet de enige ben die dat heeft. 

Daarom ben ik zo blij dat Loey zo'n soort video maakt. Het is niet zo dat ik nu meteen een bikini ga kopen en naar het strand zal gaan, maar wie weet gaan mensen er meer over nadenken wat ze zeggen. Wie weet durf ik dan me wat 'bloter' te kleden. Ook wil ik er nog even bij zeggen dat deze video over 'dikke meiden' gaat, maar het gebeurd net zo goed ook andersom.



Het is ook nooit goed en dat zal voorlopig nog wel zo blijven. Ik hoop dat deze twee video's sommige mensen eens aan het denken zet zodat we op een respectvolle manier met elkaar kunnen omgaan.

Laat in een reactie achter wat jij van de video's vindt!

Bron: 1, 2

1 opmerking :

  1. Een heel goed stukje! Ben het met je eens. De een is te dik, de ander te dun. De een draagt te veel make up, de ander te weinig, de een is een lange den, de ander een kleine dwerg. Je doet het nooit goed voor iedereen. En hoe dan ook, je laat je beïnvloeden door wat anderen denken en zeggen, ook al doe je dat liever niet, het gebeurt toch.
    Als je met jezelf tevreden moet dat voldoende zijn, maar met al die kritiek die gegeven wordt is dat ook niet zo makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen